Skip to main content

Από τα αβοκάντο μέχρι ένα ιδιαίτερο είδος χαρμανιού κρύου καφέ, τις θαμνώδεις γενειάδες και τους κάκτους, μπορεί να είναι δύσκολο να εντοπιστεί το σημείο στο οποίο αυτές οι αρκετά τυχαίες τάσεις άρχισαν να διεισδύουν στο mainstream.

 

Έχουμε συνηθίσει τόσο πολύ να βλέπουμε χειροποίητα τρέιλερ με ποτά, παλέτες/coffee table με ροδάκια, βάζα σε ό,τι σχήμα και design μπορεί να βάλει ο νους, περίτεχνα φώτα και πολυελαίους και τα πάντα να βγαίνουν σε σχήμα ανανά και να διαπερνούν τη ζωή μας, ωστόσο τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι.

 

Από πού ξεκίνησαν άραγε όλα αυτά;

 

 

Μια νέα μελέτη προτείνει ότι αυτές οι κοινωνικές τάσεις δεν είναι σύμπτωση και ότι στην πραγματικότητα υπάρχει ένα σημείο ανατροπής στο οποίο οι “hipster crazes” μετατοπίζονται από μια ομάδα αφοσιωμένης μειονότητας σε ένα τελικά καθεστώς πλειοψηφίας.

 

Σε μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Science, οι επιστήμονες σχεδίασαν ένα πείραμα για να θέτει την εμφάνιση νέων trends υπό εξέταση!

Σχεδόν 200 συμμετέχοντες προσλήφθηκαν για να συμμετάσχουν σε ένα online παιχνίδι ονοματοδοσίας. Στο παιχνίδι, οι παίκτες έδειξαν μια εικόνα ενός προσώπου, για το οποίο έπρεπε να βρουν ένα όνομα.

 

Για να κερδίσουν, έπρεπε να γράψουν το ίδιο όνομα για το πρόσωπο σαν ένας ανώνυμος συνεργάτης. Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν τα προτεινόμενα ονόματα μετά τη λήξη του γύρου.

 

Μετά από 10 έως 20 γύρους – κάθε ένας από τους οποίους ήταν με έναν νέο συνεργάτη – οι άνθρωποι φαινόταν να αρχίζουν να χρησιμοποιούν προτεινόμενα ονόματα και να επιλέγουν τα ίδια. Μόλις συνέβη αυτό, ο κανόνας γρήγορα πιάστηκε με την υπόλοιπη ομάδα και μέσα σε 25 γύρους σε ένα παιχνίδι, για παράδειγμα, όλοι είχαν επιλέξει το όνομα “Simone” για το πρόσωπό τους.

 

Για να θέσουν πραγματικά τη θεωρία τους σε δοκιμασία, οι επιστήμονες προσέθεσαν στη συνέχεια μια νέα ομάδα ανθρώπων που όλοι ήθελαν να ονομάσουν το πρόσωπό τους “Μαίρη”.

 

Σε μια δοκιμασία, ο αριθμός των ανθρώπων που ήθελαν να χρησιμοποιήσουν το όνομα Mary αποτελούσαν το 17% των συνολικών συμμετεχόντων, ενώ σε μια άλλη δοκιμή, έφτασαν το 31%.

Μετά από πειραματισμό με διαφορετικά ποσοστά που είχαν αυτή τη μειοψηφική άποψη, οι ερευνητές ανακάλυψαν τελικά το σημείο ανατροπής τους: όταν τουλάχιστον το 25% των ανθρώπων ήθελαν να χρησιμοποιήσουν το όνομα Mary, ήταν πολύ πιθανό να γίνουν γρήγορα μια πλειοψηφία.

 

Η μελέτη υποδηλώνει ότι οι προτιμήσεις και οι ενέργειες των ανθρώπων επηρεάζονται από την κοινωνική δυναμική και ότι χρειάζεστε τουλάχιστον το ένα τέταρτο του πληθυσμού για να μεταπηδήσετε από την τάση των hipster σε mainstream.

Οι ερευνητές επεσήμαναν γρήγορα ότι αυτό δεν είναι απαραίτητα κανόνας. Για παράδειγμα, οι πολιτικές απόψεις, οι θρησκευτικές πεποιθήσεις και οι “θέσεις” σχετικά με θέματα όπως η άμβλωση είναι συνήθως καθορισμένες, οπότε για νακατανοήσουμε πώς αυτές περνούν από τη μία πλευρά στην άλλη, απαιτείται περαιτέρω έρευνα.