Skip to main content

Ήταν άθελά του πρωταγωνιστής σε μια από τις πιο εμβληματικές εικόνες του 20ού αιώνα. Ήταν, έλεγε, “ο ναύτης που φιλούσε τη νοσοκόμα” στη θρυλική φωτογραφία του Άλφρεντ Αϊζενστάντ κατά τη διάρκεια των πανηγυρισμών στην Τάιμς Σκουέαρ της Νέας Υόρκης για τη νίκη επί των Ιαπώνων στον Ειρηνικό και τον τερματισμό του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τον Αύγουστο το 1945 – ένα κάδρο που θα αποτύπωνε ακριβώς αυτή τη σπάνια στιγμή μετάβασης από τον εφιάλτη της σφαγής στην ευδαιμονία της ειρήνης. Ήταν ο πυροβολητής του αμερικανικού ναυτικού Γκλεν Μακ Ντάφι, ο οποίος πέθανε πριν από λίγες ημέρες στο Ντάλας του Τέξας.

Ο Μακ Ντάφι έγινε διάσημος όταν έσπευσε ο ίδιος να ανακοινώσει ότι ήταν ο ναύτης στην ιστορική φωτογραφία του Αϊζενστάντ, μολονότι ο φωτογράφος μέχρι και τον θάνατό του, το 1995, δεν είχε αποκαλύψει την ταυτότητα των πρωταγωνιστών στην πόζα του. Ωστόσο, όπως σημειώνουν αμερικανικά και βρετανικά μέσα ενημέρωσης, ο Μακ Ντάφι ήταν – σύμφωνα με τους ειδικούς και τους ιατροδικαστές που εξέτασαν τη δομή του προσώπου του – ο ναύτης. 

Ο ΜακΝτάφι είπε ότι εκείνη την καλοκαιρινή ημέρα του 1945 άλλαζε τρένα στη Νέα Υόρκη όταν έμαθε ότι ο πόλεμος τελείωσε και πως ο αδελφός του θα επέστρεφε από το ιαπωνικό στρατόπεδο συγκέντρωσης όπου κρατείτο. «Ήμουν πανευτυχής. Άρχισα να τρέχω στους δρόμους» διηγήθηκε στο Αssociated Press, χρόνια αργότερα. «Και τότε είδα τη νοσοκόμα. Με είδε να χαμογελάω. Και πήγα κατ’ ευθείαν και τη φίλησα. Δεν ξαναμιλήσαμε ποτέ. Εγώ πήρα το μετρό στον απέναντι δρόμο και πήρα το τρένο για το Μπρούκλιν».

Γεννημένος το 1927 στην Κανάπολις της Βόρειας Καρολίνας, ο Μακ Ντάφι έπαιξε ημιεπαγγελματικό μπέιζμπολ μετά τον πόλεμο και έπειτα δούλεψε ως ταχυδρόμος. Η New York Daily News στη νεκρολογία της ανέφερε πως παντρεύτηκε τρεις φορές και εγκαταστάθηκε στο Τέξας, πρώτα στο Χιούστον και μετά στο Ντάλας. Η κόρη του είπε πως ο πατέρας της «απόλαυσε την προβολή που έλαβε ως ο ναύτης που φίλησε τη νοσοκόμα» στην Τάιμς Σκουέαρ στις 14 Αυγούστου 1945.

Ωστόσο το περιοδικό Life που δημοσίευσε την ιστορική φωτογραφία του Αϊζενσταντ, επιμένει να δηλώνει πως οι πρωταγωνιστές της εικόνας είναι άγνωστοι και συνεχίζουν να αποτελούν ένα μυστήριο, δεδομένου ότι ο φωτογράφος δεν έδωσε ποτέ στοιχεία για την ταυτότητά τους.

Ενδεικτικό του μυστηρίου είναι ότι οι New York Times δεν δημοσίευσαν νεκρολογία του Μακ Ντάφι, κάτι που αντιθέτως έκαναν μέσα ενημέρωσης της Βοστώνης και του Ντάλας.

Στο πρόσφατο παρελθόν πολλοί άνδρες και γυναίκες είχαν σπεύσει να υποστηρίξουν πως αυτοί ήταν οι πρωταγωνιστές στην εμβληματική εικόνα του Αϊζενσταντ και το Life είπε ότι τις απαντήσεις μπορεί να τις δώσουν «έρευνες τύπου CSI» προσθέτοντας ωστόσο ότι από την πλευρά του περιοδικού που βασίζεται στις συμβατικές πηγές – δηλαδή τη δήλωση του φωτογράφου – οριστική απάντηση δεν μπορεί να δοθεί.

Αλλωστε και το ίδιο το έργο του Αϊζενστάντ έχει υπάρξει με τα χρόνια αντικείμενο αμφισβήτησης, καθώς κάποιοι έχουν ισχυριστεί πως επρόκειτο για σκηνοθετημένη πόζα αντί ενός αυθόρμητου φιλιού μεταξύ δύο αγνώστων νέων, ενώ πρόσφατα – μέσα στην υστερία της πολιτικής ορθότητας – πολλές οργανώσεις έφτασαν στο σημείο να υποστηρίξουν πως είναι μια εικόνα που ενθαρρύνει τη σεξουαλική παρενόχληση εις βάρος των γυναικών!