Το Χόλιγουντ φρόντισε να μας … προειδοποιήσει, χρηματοδοτώντας εκατοντάδες σενάρια ταινιών που άλλοτε μας εξοικείωναν με την ρομποτική και τα δημιουργήματά της κι άλλοτε έβαζαν τα ρομπότ και τους ανθρώπους σε αντιμαχόμενα στρατόπεδα σε ανηλεή πόλεμο μέχρι τελικής πτώσεως. Και ενώ το προηγούμενο διάστημα δεχτήκαμε πρόσχαρα την διείσδυση της ρομποτικής σε διάφορους τομείς, όπως η χειρουργική και η παραγωγή αυτοκινήτων τώρα αρχίζει να φαίνεται μία άλλη διάσταση του προβλήματος: οι θέσεις εργασίας που κατέλαβαν τα ανθρωποειδή σε βάρος των ανθρώπων.
Πρόκειται για την “τέταρτη βιομηχανική επανάσταση” που οι τάσεις λένε πως επιταχύνεται. Χθες η Διεθνής Ομοσπονδία Ρομποτικής ανακοίνωσε ότι έως το 2018 αναμένεται να εγκατασταθούν στους χώρους δουλειάς παγκοσμίως περίπου 1,3 εκατομμύρια νέα βιομηχανικά ρομπότ.
Αυτά θα προστεθούν στα περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια που δουλεύουν σήμερα στα εργοστάσια του πλανήτη.
Ειδικά στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, μεταξύ 2013-14 η χρήση ρομπότ αυξήθηκε με ρυθμό -ρεκόρ 43%. Η διεθνής αγορά παραγωγικών ρομποτικών συστημάτων κάνει πλέον «τζίρο» περίπου 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Συνεπώς η λεγόμενη «άνοδος των μηχανών» δείχνει αναπότρεπτη.
Σήμερα στις διάφορες βιομηχανίες διεθνώς, δουλεύουν κατά μέσο όρο 66 ρομπότ ανά 10.000 ανθρώπους εργαζόμενους. Την κορυφαία θέση έχει η Νότια Κορέα (478 βιομηχανικά ρομπότ ανά 10.000 εργαζόμενους) και ακολουθούν η Ιαπωνία (314/10.000) και η Γερμανία (292/10.000). Οι ΗΠΑ βρίσκονται στην έβδομη θέση (164 ρομπότ/10.000 εργαζόμενους) και η Κίνα στην 28η (αλλά ανεβαίνει με ραγδαίο ρυθμό).
Προ ημερών, εξάλλου, το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων του Λευκού Οίκου στις ΗΠΑ, στην τελευταία έκθεσή του, -την οποία μετέδωσε το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων- εκτίμησε πως υπάρχει πιθανότητα 83% τα ρομπότ και οι άλλες μηχανές με τεχνητή νοημοσύνη να αντικαταστήσουν τις θέσεις χαμηλά αμειβόμενης εργασίας – και όχι μόνο. Ανάμεσα στα επαγγέλματα που κινδυνεύουν, πέρα από τους εργάτες, είναι οι σερβιτόροι, οι λογιστές, οι διαιτητές και τα… μοντέλα.
Το πώς ακριβώς θα εξελιχθεί η μελλοντική αγορά εργασίας εξαιτίας των ρομπότ, παραμένει θέμα διαμάχης μεταξύ των ειδικών, οι οποίοι είναι χωρισμένοι σε απαισιόδοξους (βλέπουν μεγάλη και αναπότρεπτη απώλεια θέσεων εργασίας για τους ανθρώπους) και σε αισιόδοξους (εκτιμούν ότι η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη θα δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας από όσες θα καταστρέψουν).
Ζήτημα διαφωνίας παραμένει και ποιοί εργαζόμενοι κινδυνεύουν περισσότερο από την αυτοματοποίηση: άλλοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι το βάρος θα πέσει κυρίως στους ώμους των χαμηλόμισθων και ανειδίκευτων και άλλοι ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα τελικά θα έχει η μεσαία τάξη, καθώς τα δύο άκρα του φάσματος (οι τελείως ανειδίκευτοι και οι άκρως εξειδικευμένοι) θα κινδυνεύσουν λιγότερο να αντικατασταθούν από ρομπότ.
Ελληνική Τηλεόραση: Η θεότρελη “πενηντάρα” που κάνει γενέθλια στο σαλόνι μας
Σε κάθε περίπτωση, όπως δήλωσε ο πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ρομποτικής Τζόε Γκέμα, «είναι σίγουρο ότι στο μέλλον, χάρη στις τεχνολογικές προόδους στη συνεργασία ανθρώπων -μηχανών, τα ρομπότ θα δουλεύουν δίπλα -δίπλα με τους ανθρώπους, βοηθώντας έτσι να αντικατασταθούν με ευέλικτες δομές οι σημερινές παραδοσιακές άκαμπτες παραγωγικές διαδικασίες».
Ευτυχώς κάποιοι πάνε κόντρα στο ρεύμα – Η περίπτωση της Mercedes
Kι ενώ όλα δείχνουν πως ο πόλεμος των ανθρώπων με τις μηχανές άρχισε, ευτυχώς κάποιοι κατανοούν εγκαίρως τι θα συμβεί και πάνε κόντρα στο ρεύμα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Mercedes Είναι γνωστό πλέον ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσθέτουν ολοένα και περισσότερα ρομπότ στα εργοστάσιά τους, αφού οι αυτοματοποιημένες διαδικασίες ελέγχονται εύκολα και με ακρίβεια (υποτίθεται) από την τεχνητή νοημοσύνη. Όμως η γερμανική Mercedes-Benz αποφάσισε να πάει κόντρα στα σημεία των καιρών κι έκανε την έκπληξη, ανακοινώνοντας το ακριβώς αντίθετο. Η ανακοίνωση της αναφέρει ότι θα αποσύρει ρομπότ από τις γραμμές παραγωγής και στη θέση τους θα προσλάβει ανθρώπους.
Αν είστε tech freaks δείτε τον νέο τρόπο για να χωρίσετε..
Η απόφαση αφορά το ηλικίας 101 ετών εργοστάσιο του Σιντελφίνγκεν, όπου παράγονται τα αυτοκίνητα πολυτελείας της εταιρείας (S-Class). Ο λόγος είναι ότι οι πελάτες που κάνουν παραγγελία το αυτοκίνητό τους το προσαρμόσουν στις ανάγκες και στις προτιμήσεις τους. Και αυτή ακριβώς η εξατομίκευση δεν μπορεί να γίνει από τα ρομπότ. Έτσι αν κάτι τελικά θα κάνει τη διαφορά στη “μάχη” του ανθρώπου με την τεχνητή νοημοσύνη, είναι μάλλον ότι εκείνος διατηρεί στο ακέραιο (ευτυχώς) τη βούληση και την επιλογή και δεν χρειάζεται … ειδικό προγραμματισμό για να προσαρμοστεί σε νέες απαιτήσεις.