Skip to main content

Το ρολόι στο “Ολντ Τράφορντ” έχει σταματήσει στις 6 Φεβρουαρίου του 1958 και ώρα 03:04. Είναι η ημερομηνία που έμελλε να αλλάξει το μέλλον της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και η μέρα που έχει χαραχτεί στην μνήμη όχι μόνο των φίλων της ομάδας, αλλά και όλης της ποδοσφαιρικής Ευρώπης. Η πτήση τσάρτερ της British Airways προερχόταν από το Βελιγράδι, όπου η ομάδα του Ματ Μπάσμπι είχε αποσπάσει την ισοπαλία 3-3 από τον Ερυθρό Αστέρα και είχε πάρει την πρόκριση για την επόμενη φάση του Κυπέλλου Πρωταθλητριών Ευρώπης.

 

Το ελικοφόρο αεροπλάνο είχε σταματήσει στο Μόναχο για ανεφοδιασμό καυσίμων και με τρομερή χιονοθύελλα. Οι συνθήκες ήταν πάρα πού δύσκολες, ο πιλότος όμως, Τζέιμς Θέιν θα έκανε την προσπάθεια του ώστε να απογειώσει το αεροπλάνο. Συγκεκριμένα έκανε δυο αποτυχημένες με την τρίτη να είναι και αυτή η οποία θα άλλαζε τα πάντα. Το ρολόι έδειχνε 03:04 όταν τελικά απογείωσε το αεροπλάνο αλλά όχι για πολύ, καθώς λίγο αργότερα χωρίς να έχει την κατάλληλη φόρα, προσκρούει και πάλι στο έδαφος, ακολουθώντας ξέφρενη πορεία και καταστρέφοντας σπίτια για να τυλιχθεί ολοκληρωτικά στις φλόγες και να πάρει μαζί του 23 ψυχές.

Εφτά από αυτούς ήταν παίκτες των “κόκκινων διαβόλων”, 7 δημοσιογράφοι, 4 στελέχη της ομάδας, 2 μέλη του πληρώματος και δύο φίλαθλοι. Ο σπουδαίος ποδοσφαιριστής Ντάνκαν Έντουαρντς πέθανε λίγες μέρες αργότερα από τα βαριά του τραύματα σε νοσοκομείο του Μονάχου. Παράλληλα, ο τερματοφύλακας Χάρρυ Γκρεγκ, κατάφερε να διατηρήσει τη συνείδηση του μετά τη συντριβή, και μέσα στον φόβο του για μια ενδεχόμενη έκρηξη, άρπαξε δύο συμπαίκτες του, τον Μπόμπι Τσάρλτον και τον Ντένις Βάιολετ και τους έσυρε έξω. Ο δεξιός ακραίος Τζόνι Μπέρρυ επέζησε επίσης από το ατύχημα, αλλά η βλάβη που υπέστη έφερε την καριέρα του σε ένα πρόωρο τέλος. Στον Μπάσμπι δεν δόθηκε μεγάλη ελπίδα επιβίωσης από τους γιατρούς του Μονάχου, αλλά ανένηψε ως εκ θαύματος και τελικά βγήκε από το νοσοκομείο έχοντας περάσει πάνω από δύο μήνες εκεί.

Οι γερμανικές αρχές κατηγόρησαν τον πιλότο Τζέιμς Θέιν ως υπαίτιο του δυστυχήματος, επειδή δεν ολοκλήρωσε τη διαδικασία αποπαγοποίησης των φτερών του αεροπλάνου. Η British Airways τον απέλυσε αμέσως και χρειάστηκαν 10 χρόνια δικαστικών αγώνων για να απαλλαγεί από κάθε κατηγορία.

 

Όπως ήταν φυσικό το μέλλον της ομάδας μετά το δυστύχημα φάνταζε δυσοίωνο, χωρίς 10 πρωτοκλασάτους ποδοσφαιριστές της και με τον Ματ Μπάσμπι στο νοσοκομείο βαριά τραυματισμένο. Όμως, οι εναπομείναντες παίκτες, μαζί με αρκετούς εφήβους, έδειξαν χαρακτήρα και κατόρθωσαν να φθάσουν ως τον τελικό του Κυπέλλου Αγγλίας, όπου έχασαν με 2-0 από την Μπόλτον. Στο τέλος της σεζόν όμως, η UEFA προσέφερε στη FA την ευκαιρία να συμπεριλάβει τόσο την Γιουνάιτεντ όσο και τους ενδεχόμενους πρωταθλητές, Γούλβερχαμπτον Γουόντερερς, στο Κύπελλο Πρωταθλητριών του 1959, ως φόρο τιμής στα θύματα, αλλά η FA αρνήθηκε.

 

Η Γιουνάιτεντ κατάφερε να ανταγωνιστεί την Γουλβς την επόμενη περίοδο, τερματίζοντας στην δεύτερη θέση. Ο Μπάσμπι επαναδημιούργησε την ομάδα στις αρχές της δεκαετίας του 1960, υπογράφοντας παίκτες όπως ο Ντένις Λόου και o Πατ Κρεραντ, ενώ όλο αυτό το διάστημα γαλούχησε μια νέα γενιά από νεαρούς παίκτες. Αποτέλεσμα αυτού, πέντε χρόνια μετά το τραγικό δυστύχημα οι «μπέμπηδες» κατέκτησαν το Κύπελλο Αγγλίας, ενώ δέκα χρόνια μετά, ανέβηκαν στην κορυφή της Ευρώπης. Συγκεκριμένα οι 8 παίκτες που δεν τα κατάφεραν από το δυστύχημα ήταν οι: Ρότζερ Μπερν, 29 ετών, Τζεφ Μπεντ, 25 ετών, Έντι Κόλμαν, 21 ετών, Ντάνκαν Έντουαρντς, 21 ετών, Μαρκ Τζόουνς, 24 ετών, Ντέιβιντ Πεγκ, ετών 22, Τόμι Τέιλορ, 26 ετών και Λίαμ «Μπίλι» Γουίλαν, 22 ετών.