Τα 4θυρα αμαξώματα με κουπέ χαρακτηριστικά κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος, αφού ξεφεύγουν από τα κλασικά πρότυπα των σεντάν με την πιο συντηρητική αισθητική. Μπορεί να διατηρούν τις 4 πόρτες και τους τρεις όγκους αλλά η σχεδίασή τους παραπέμπει στα κουπέ αυτοκίνητα, υιοθετώντας στοιχεία από αυτά, όπως είναι το έντονα κεκλιμένο πίσω παρμπρίζ, η τοξοειδής χαμηλωμένη οροφή, η διακριτική αεροτομή στο τελείωμα του πίσω καπό και -σε ορισμένα μοντέλα- η έλλειψη πλαισίου από τα παράθυρα των θυρών.
Μέχρι πρότινος τα 4θυρα κουπέ αφορούσαν μεσαία και μεγάλα μοντέλα με υψηλές τιμές, τα οποία απευθύνονταν σε ένα πιο περιορισμένο αγοραστικά κοινό. Όμως η τάση των αυτοκινητοβιομηχανιών για διεύρυνση της γκάμας τους αλλά η ανάγκη για downsizing όχι μόνο στους κινητήρες αλλά και στα αμαξώματα προκάλεσε μια ώθηση στην ανάπτυξη νέων μοντέλων και κατηγοριών.
Για πρώτη φορά λοιπόν στην ιστορία τους η Mercedes με την CLA και λίγους μόλις μήνες αργότερα η Audi με το A3 Sedan (ακολουθεί και η BMW με την 4θυρη κουπέ Σειρά 2) παρουσίασαν μικρομεσαία 4θυρα κουπέ, τα οποία βασίζονται στα αντίστοιχα χάτσμπακ μοντέλα (A-Class και A3 αντίστοιχα), αλλά με αρκετές εξωτερικές κυρίως διαφορές, που τα κάνουν, ίσως ακόμα πιο ελκυστικά και δυναμικά. Σχεδιαστικά η CLA φαίνεται ότι κερδίζει περισσότερο τις εντυπώσεις με τις πιο χυτές τις φόρμες και το περισσότερο «αθλητικό» της στιλ απέναντι στο A3 Sedan με την πιο «συγκρατημένη» αισθητική που παραπέμπει στα μεγαλύτερα σεντάν της φίρμας. Παράλληλα όσον αφορά στις εξωτερικές τους διαστάσεις η Mercedes CLA είναι αισθητά μακρύτερη (μήκος 4,63 μ. έναντι 4,46 μ. το A3 Sedan).
Στο εσωτερικό αμφότερα τα μικρομεσαία premium 4θυρα κουπέ μοιράζονται κοινά στοιχεία με τα αντίστοιχα χάτσμακ μοντέλα A-Class και A3, πράγμα που σημαίνει ότι είναι πολύ προσεγμένα ποιοτικά. Σχεδιαστικά το A3 Sedan παρουσιάζεται πιο μινιμάλ και «ανάλαφρο» ενώ αυτό της CLA δείχνει περισσότερο «φορτωμένο». Σίγουρα περισσότερο ενδιαφέρον συγκεντρώνουν οι κορυφαίες εκδόσεις τους CLA 45 AMG και S3 Sedan με τα τύπου μπάκετ δερμάτινα καθίσματα, τις επενδύσεις αλουμινίου και τις σπορτίφ προσθήκες. Σε επίπεδο χώρων αν κρίνουμε από τις χάτσμπακ εκδόσεις, το Α3 Sedan αναμένονται πιο άνετοι για τους πίσω επιβάτες, ωστόσο για τις αποσκευές η CLA προσφέρει 470 λίτρα έναντι 425 λίτρων το A3 Sedan.
Στον τομέα των κινητήρων και τα δύο μοντέλα προσφέρουν πολλές επιλογές από τα πιο «νορμάλ» μηχανικά σύνολα έως τα κορυφαία που εφοδιάζουν την CLA 45 AMG και το S3 Sedan. H Mercedes τροφοδοτείται με τους turbo κινητήρες των 1.6 λίτρων ισχύος 122 και 156 ίππων, το 2λιτρο των 211 ίππων και το ντίζελ των 2,2 λίτρων ισχύος 170 ίππων.
Για το Audi o αρχικός κινητήρας βενζίνης είναι ο 1.4 TFSI (με το σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων) ισχύος 140 ίππων, o αμέσως πιο ισχυρός είναι ο 1.8 TFSI με 180 ίππους και η μόνη επιλογή ντίζελ είναι ο 2λιτρος TDI των 150 ίππων. Ουσιαστικά βλέπουμε ότι και στα δύο μοντέλα οι βενζινοκινητήρες καλύπτουν μια ευρεία γκάμα καταναλωτών, αλλά οι ντίζελ των 2.2 και 2.0 λίτρων αποτελούν… απαγορευμένο καρπό για την χώρα μας. Περισσότερο αναλυτικά στοιχεία μπορείτε να δείτε τους πίνακες που ακολουθούν παρακάτω.
Η μεγάλη όμως κόντρα θα «παιχτεί» στους 2λιτρους turbo των CLA 45 AMG και S3 Sedan. Σύμφωνα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά που ανακοινώνουν οι εταιρείες (βλ. παρακάτω), η Mercedes έχει το πάνω χέρι, αφού είναι ισχυρότερη κατά 60 ίππους και 70 Nm ροπής, και ταχύτερη κατά 0,3 δλ. στο 0-100 χλμ./ώρα, ενώ η κατανάλωση και οι εκπομπές CO2 είναι παραπλήσιες και στα δύο μοντέλα. Όσον αφορά στα κιβώτια ταχυτήτων το S3 Sedan προσφέρεται με 6τάχυτο ή αυτόματο S tronic κιβώτιο και η CLA 45 AMG με το 7τάχυτο αυτόματο 7G-DCT.
Για τη δυναμική τους συμπεριφορά στο δρόμο αναλαμβάνουν δράση οι ανεξάρτητες, ρυθμιζόμενες και χαμηλωμένες (κατά 25 χλστ. στο S3 Sedan και 20 χλστ. στην CLA) αναρτήσεις και οι μεγάλοι τροχοί και ελαστικά διαστάσεων 235/40 R18 για τη Mercedes και 225/40 R18 στο Audi. Επιπλέον η αυξημένη δύναμη του κινητήρα περνάει σε όλους τους τροχούς μέσω των εξελιγμένων συστημάτων μόνιμης τετρακίνησης 4MATIC και quattro, ενώ τα συστήματα διεύθυνσης progressive steering στο Audi και Direct Steer στη Mercedes φροντίζουν για το καλύτερο δυνατό feedback στα χέρια του οδηγού. Επίσης στη Mercedes το ESP διαθέτει τρία στάδια ρύθμισης ανάλογα τις συνθήκες οδηγικές συνθήκες, ενώ για την πέδηση υπάρχουν οι μεγάλης διαμέτρου δίσκοι των 350 χλστ. στην CLA 45 AMG και των 340 χλστ. στο S3 Sedan.
Φυσικά ο εξοπλισμός τους είναι υπερπλήρης τόσο σε στοιχεία ανέσεων όσο και ασφάλειας υπερκαλύπτοντας και τον πιο απαιτητικό αγοραστή, μαζί με τη μακροσκελή λίστα προαιρετικού εξοπλισμού. Σε επίπεδο τιμών η αρχική έκδοση της CLA 180 κοστίζει 28.900 ευρώ, ενώ για το A3 Sedan, το οποίο θα λανσαριστεί στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο, η Audi ανακοινώνει τιμή στην Γερμανία γύρω στις 25.000 ευρώ.
Τεχνικά χαρακτηριστικά S3 Sedan VS CLA 45 AMG
Μοντέλο Audi S3 Sedan Mercedes CLA 45 AMG
Κυβισμός (κ.εκ.) 1.984 1.991
Ισχύς (PS/σ.α.λ.) 300/5.500 360/6.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 380/1.800 450/2.250
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 5,3/4,9* 4,6
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 250** 250**
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.) 6,9/7,0* 6,9-7,1
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) 159/162* 161-165
*Με το S tronic **ηλεκτρονικά περιορισμένη
Τεχνικά χαρακτηριστικά Audi A3 Sedan
Έκδοση 1.4 TFSI 1.8 TFSI 2.0 TDI
Κυβισμός (κ.εκ.) 1.395 1.798 1.968
Ισχύς (PS/σ.α.λ.) 140/4.500 180/5.100 150/3.500
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 250/1.500 250/1.250 320/1.750
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 8,4 7,3 8,7
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 213 235 220
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.) 4,7 5,6 4,1
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) 109 129 108
Τεχνικά χαρακτηριστικά Mercedes CLA
Έκδοση CLA 180 CLA 200 CLA 250 CLA 220 CDI
Κυβισμός (κ.εκ.) 1.595 1.595 1.991 2.143
Ταχύτητες 6 (manual) 6 (manual) 7G-DCT 7G-DCT
Ισχύς (PS/σ.α.λ.) 122/5.000 156/5.300 211/5.500 170/3.400
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 200/1.250 250/1.250 350/1.200 350/1.400
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 9,3/9,9* 8,6 6,7 8,2
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 210/190* 230 240 230
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.) 5,4-5,6/5.0* 5,4-5,6 6,1-6,2 4,2-4,5
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) 126-130/118* 126-130 142-144 109-117
*BlueEFFICIENCY Editon **Ηλεκτρονικά περιορισμένη